Minderen met frisdrank: waarom en hoe?

Veel mensen zijn er verslaafd aan: frisdrank. Dit zoete goedje zit boordevol geraffineerde suikers en chemische stoffen. Toch kiezen miljoenen mensen er dagelijks voor om het te drinken. Soms gaat er dan ook niets boven een ijskoude cola of een verfrissende sinas op een warme zomerdag. Toch zijn deze drankjes lang niet zo onschuldig als je misschien denkt. Wij leggen je uit waarom je beter kan stoppen met frisdrank en hoe je dit het beste kan doen.

Het is ongezond

Dit lijkt misschien een open deur, maar toch vergissen veel mensen zich erin hoe ongezond frisdrank precies voor je is. Het drankje bevat al gauw meer dan de helft van de aanbevolen hoeveelheid suiker die je dagelijks mag innemen. Als je bedenkt dat er al heel veel (natuurlijke) suikers in het meeste voedsel zit, is het wel duidelijk dat frisdrank geen aanwinst is in je voedingspatroon. Al deze suikers, chemische stoffen en zuren kunnen een heleboel schade aan je lichaam aanrichten. Denk aan:

  • Tandverderf 
  • Een verhoogde bloedsuikerspiegel
  • Vergrote kans op diabetes en andere ziektes
  • Minder weerstand tegen ziektekiemen
  • Vermoeidheid en concentratieproblemen 
  • Overgewicht

Genoeg redenen dus om twee keer na te denken voordat je een blikje opentrekt. 

Het maakt dik

In het lijstje slechte voedingskeuzes staat frisdrank toch wel ergens bovenaan. Waarom? Een glas zit natuurlijk boordevol geraffineerde suikers en chemische stoffen, maar daarnaast zijn er ook geen voedingsstoffen te ontdekken in dit zoete goedje. Het resultaat? Een dosis een extra calorieën en suiker, zonder dat het je een verzadigd gevoel geeft. Sterker nog, de hoge dosis suiker geeft verhoogt je bloedsuikerspiegel drastisch, waardoor je alleen maar sneller en meer trek krijgt. Het resultaat is dat je waarschijnlijk ook nog eens trek krijg in ongezonde snacks, wat de calorieënteller alleen maar opvoert. 

De extra calorieën die je binnen krijgt, kan je beter niet compenseren met minder voeding. Dan loop je namelijk het risico om belangrijke voedingsstoffen te missen. Je kan frisdrank beter behandelen voor wat het is: een guilty pleasure waar je best zo nu en dan een keer mee mag zondigen. Als je echter structureel frisdrank drinkt, is de kans groot dat je dagelijks te veel calorieën en suikers inneemt en daardoor aankomt. 

Kies daarom liever voor natuurlijke en caloriearme drankjes zoals:

  • Water (ijskoud het lekkerst!)
  • Spa Rood (met een smaakje)
  • (groene) thee 
  • Halfvolle of magere melk
  • Zwarte koffie
  • Vruchtensap (met mate)
  • Homemade ice-tea of citroenlimonade 

Hoe nu verder?

Nu we weten hoe slecht frisdrank voor je is, rest natuurlijk de vraag hoe je er mee kan stoppen. De fabrikanten van deze drankjes zijn namelijk slim en zorgen ervoor dat er stoffen in verwerkt zitten die jou laten verlangen naar meer. Daarnaast heeft ook suiker een zeer verslavend effect. Dit alles bij elkaar zorgt dat frisdrank voor veel mensen een hardnekkige gewoonte is geworden die er steeds weer insluipt. Tijd om dit patroon te doorbreken dus! Het is misschien niet altijd makkelijk, maar suikers zijn niet de baas over jou. Hou altijd je doel voor ogen, dan bereik je zeker resultaat! Hou wel rekening met de volgende obstakels:

  • Hoofdpijn

Drastisch minderen met frisdrank en daardoor suikers, kan letterlijk afkickverschijnselen veroorzaken. Dit is niet leuk, maar is gelukkig ook maar kan korte duur. Even een paar dagen bikkelen, goed water drinken en desnoods een paracetamol nemen. Onthoud: als je afkickverschijnselen krijgt, betekent dit alleen maar dat het broodnodig is om jouw verslaving de baas te worden.

  • Cravings

Moet. Frisdrank. Drinken. Als je ineens stopt met een gewoonte die al lang in jouw systeem zit, gaat dit niet zonder slag of stoot. Op momenten zal het heus wel eens lastig zijn om de verleiding te weerstaan. Onthoud dat deze behoefte uiteindelijk door jezelf gecreëerd is en vanzelf afneemt als je even doorzet. Zoek afleiding als het zwaar wordt of vervang deze slechte gewoonte voor een goede, zoals 2 liter water per dag drinken. Een craving duurt vaak maar even, dus je hoeft de verleiding steeds maar kort te weerstaan. Voor je het weet, zal je merken dat de behoefte (bijna) weg is. Hoera!

Minderen of cold turkey stoppen

De beste manier om zoete drankjes te laten staan, is heel persoonlijk. De één kiest er voor om langzaam af te bouwen en zo betere gewoonten aan te leren. De ander is er juist bij gebaat om in één keer te stoppen en de keuze daarom weg te nemen. Gewoon niet meer doen, kan voor sommigen makkelijker zijn dan steeds de afweging maken of het wel of niet mag. Zaak is in ieder geval dat je gaat voor een langdurige verandering in de jouw levensstijl. Wanneer je een gezondere relatie met frisdrank hebt en dit met mate kan drinken, maar ook net zo makkelijk kan laten staan, is jouw doel bereikt. 

Je kan bijvoorbeeld beginnen met elke week iets minder frisdrank te drinken. Als je normaal drie glazen per dag drinkt, mag je er nu nog maar twee. De week erna nog maar één. Dit doe je net zolang tot je niet meer de behoefte hebt om het dagelijks te drinken. Het tempo waarin je afbouwt, bepaal je natuurlijk zelf. Als je in één keer wil stoppen, is het makkelijk om hier een challenge van te maken. Spreek bijvoorbeeld af dat je 21 dagen geen frisdrank drinkt. Dit is namelijk wetenschappelijk bewezen de tijd je die nodig hebt om een nieuwe gewoonte aan te leren. Doe je iets 21 dagen achter elkaar, dan schijnt dit daarna in je systeem te zitten en moeiteloos te gaan. Het voordeel is dat het einddoel dichtbij is, waardoor het makkelijker is om jezelf te motiveren wanneer het zwaar wordt. Onthoud: je gaat voor een lange termijnverandering, dus raak niet gelijk gedemotiveerd als het niet de eerste keer lukt. Oefening baart tenslotte kunst. 

Dit vind je misschien ook leuk...