Tips voor een goede nachtrust

Tips voor een goede nachtrust

december 4, 2018 Uit Door World

Een goede nachtrust, onmisbaar voor iedereen!

Iedereen weet dat een goede nachtrust erg belangrijk is voor lichaam en geest.
In de uren dat we slapen rusten de hersenen en het lichaam uit. Je bouwt weer nieuwe energie op voor de volgende dag.

Tips voor een goede nachtrust

Nu is een goede nachtrust niet vanzelfsprekend. Veel mensen hebben slaapproblemen door uiteenlopende redenen. Zonder naar medicijnen te grijpen zijn er veel tips voor een goede nachtrust te vinden.

Voeding

Tips voor een goede nachtrust en voeding:
Te beginnen bij cafeïne, het wordt afgeraden cafeïne houdende producten na de namiddag nog te nuttigen. Cafeïne heeft een stimulerend effect, hierdoor houdt het je hersenen en je lichaam actief.
Door alcohol slaap je onrustiger, de dromen die je krijgt kunnen intens zijn en als
vervelend ervaren worden.
Suikers en geraffineerde koolhydraten hebben net als cafeïne een stimulerende werking en houden je wakker. Deze middelen vind je in chips, koekjes, snoep, taart, enzovoort.
Vermijd bovenstaande producten in de avond en je zult al een stuk beter slapen.
In bijvoorbeeld noten en bananen zit magnesium, een stof die je spieren laat ontspannen. Valeriaanthee is een product wat van nature ontspannend is. En in zalm zit vitamine B6 wat je nodig hebt om het slaaphormoon melatonine aan te maken. Deze producten kunnen je helpen wat gemakkelijker in slaap te vallen

Leefpatroon

Tips voor een goede nachtrust en je leefpatroon:
Zorg voor voldoende beweging overdag, maar ga in de avonduren niet meer sporten. Door het sporten stijgt je temperatuur en energieniveau. Waardoor het inslapen lastiger wordt.
Ga op vaste tijden naar bed, je lichaam went aan dit patroon en op die manier zal dit ervoor zorgen dat je gemakkelijker in slaap valt.
Hetzelfde geldt voor het tijdstip van opstaan. Als je in het weekend veel langer in bed blijft liggen verstoor je het slaapritme en wordt het moeilijker om in de avond in slaap te vallen.
Vermijd prikkels vlak voor het slapen gaan, dus geen tv, computer of mobiele telefoon gebruiken in de slaapkamer. Het licht van deze apparaten bootst zonlicht na zodat het lichaam denkt dat het tijd is om wakker te zijn.
Als je elke avond voor het slapen hetzelfde ritueel volgt zal het lichaam dit herkennen en alvast stofjes aan gaan maken die het inslapen bevorderen. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een uur van te voren te gaan lezen, een bad te nemen of rustgevende muziek te luisteren.