Waar moet je aan denken bij het organiseren van je kerstborrel?

kerstborrel organiseren

De organisatie van je bedrijfs kerstborrel is dit jaar extra vreemd. Normaal gesproken moet je die sowieso al op tijd gaan plannen en moet je er dus over nadenken terwijl je nog in je korte broek in de achtertuin zit. Dit jaar is het echter ook nog eens onduidelijk of zo’n kerstborrel in verband met Corona überhaupt wel mogelijk is. Aangezien de meeste ondernemers toch zullen zoeken naar een manier om het te vieren op de zaak geven wij hieronder wat tips waar je aan moet denken.

Begin op tijd met bestellen en plannen

Als je één keer een bedrijfsborrel hebt georganiseerd weet je dat je hier op tijd mee moet beginnen. Als er zaken besteld moeten worden zoals kerstmutsen, gepersonaliseerde versiering, etc. dan moet je dat echt op tijd doen. Zeker als je de kerstmutsen bedrukken wilt met een leuke opdruk.  Het is misschien vreemd om dit in de zomer al te doen, maar je hebt te maken met een productietijd en als je te lang wacht kan het bij leveranciers zoals http://www.dehorecabazaar.nl erg druk worden.. Niet voor niets dat men vanaf augustus ook al begint met het bestellen van kerstpakketten.

Maak met je team herinneringen

Zorg er bij een kerstborrel voor dat er een informele sfeer ontstaat en dat iedereen het gezellig heeft. Onder het genot van een hapje en een drankje maken collega’s herinneringen, waardoor de band onderling nog sterker wordt. Je wil niet dat mensen zich bezwaard voelen of dat het puur een verplichting is.

Dit kan door bijvoorbeeld aan lange tafels te dineren en tussen gangen door te rouleren, zodat er interactie ontstaat tussen de medewerkers. Op die manier zorg je ervoor dat ook mensen die normaal niet veel met elkaar optrekken op de zaak elkaar leren kennen. Het is belangrijk dat op deze manier alle ‘lagen’ van het bedrijf met elkaar in contact komen.

Focus op de pluspunten

Gebruik de kerstviering van je bedrijf om mensen in het zonnetje te zetten. Leg de nadruk op de successen van het afgelopen jaar en alles wat er goed ging. Je wil dat iedereen zich tijdens de kerstborrel goed voelt, dus ga niet praten over wat beter moet of wat dat het klantcontact gerobotiseerd moet worden, maar houdt de sfeer los en geef je team complimentjes waar ze die verdienen. Laat dus tijdens de kerstborrel de hoogtepunten van het afgelopen jaar de revue passeren en bedank iedereen persoonlijk voor hun inzet.

Geef een dankwoord

Een kerstborrel of kerstviering kan meer zijn dan ‘gewoon gezellig’. We zeiden het namelijk eerder al: successen vieren en medewerkers bedanken draagt bij aan de motivatie en het teamgevoel van medewerkers. Wanneer je je medewerkers meer wilt binden aan je bedrijf, is het volgens event managers een goed idee om dit terug te laten komen in het event. Dat kan natuurlijk in de speech van de CEO, maar ook in de vorm van een thema, een jaarquiz of een verhalenverteller.

Een avond wordt pas echt onvergetelijk wanneer iedereen een geweldige tijd heeft. Zie iedere medewerker als gast van je eigen feest. Zorg dat iedereen bij aankomst persoonlijk verwelkomd wordt, maak kerstcadeaus of bedankbriefjes zo persoonlijk mogelijk en zorg dat iedereen op zijn gemak is.

Probeer de kerstactiviteit buiten de deur te plannen

Je kan natuurlijk een borrel op kantoor houden, maar een kerstborrel wordt pas echt bijzonder wanneer je het buiten de muren van je kantoor viert. Mensen komen dan veel meer uit hun rol van medewerker en iedereen voelt zich wat meer gelijk. Uit onderzoek is gebleken dat vooral bedrijfsactiviteiten die zich buiten afspelen goed zijn voor je personeel. Een winterse barbecue, boswandeling of outdoor event is perfect om nieuwe energie in de groep te krijgen of iedereen samen te brengen.

Dit vind je misschien ook leuk...