De opkomst van de informatiezuil

Informatiezuilen zie je steeds vaker. Niet alleen is het een handige tool om mensen te informeren en helpen zonder dat daar andere mensen (lees personeel) aan te pas komen. De huidige corona crisis heeft de opkomst van de info zuil nog meer doen opbloeien, omdat mensen individueler geholpen kunnen worden met minder kans op besmetting. Vaak worden de zuilen gebruikt om informatie te voorzien, maar het kan ook een toegevoegde waarde hebben voor je marketing. Hieronder lees je hoe dat werkt.

Wat is een informatiezuil?

Eerst zullen we je echter uitleggen wat een informatiezuil precies is. Dit zijn (grote) schermen, meestal met touchscreen, waarop je informatie kan vinden, zoals een plattegrond van het gebouw waar je bent of informatie over een bepaald product, waarbij de zuil je bijvoorbeeld helpt het juiste product te kiezen in een bouwmarkt. Tegenwoordig vind je ook vaak informatiezuilen in hotels. Sommige hotels gebruiken deze zuilen zelfs al voor gasten om in te checken, maar meestal staat hij er om algemene informatie op te kunnen zoeken, zoals aanwezige faciliteiten, plattegronden, tips voor ‚things to do’ in desbetreffende stad, enzovoort.

Flexibel medium

Het fijne aan een informatiezuil is dat de informatie die erop staat ten alle tijden aangepast kan worden, anders dan bij bijvoorbeeld drukwerk. Vaak zie je de info zuilen bij de informatiebalie of de entree staan. Hierdoor komen de bezoekers van een bedrijf of instantie meer te weten over het bedrijf of de producten die er worden verkocht. De informatiezuil kan ook helpen bij de interactiviteit van de bezoekers, denk hierbij aan bijvoorbeeld een museum. De bezoekers kunnen zelf kiezen welke informatie ze over bijvoorbeeld een standbeeld of kunstwerk willen horen. Ook in winkels kan de zuil worden ingezet om het assortiment of de voorraad te tonen. Deze laatste toepassing is bij velen bekend geworden doordat de meeste fastfood restaurants tegenwoordig met ‚bestelzuilen’ werken, wat eigenlijk ook informatiezuilen zijn.

Perfect voor narrow casting

Je kunt met een informatiezuil heel goed een specifieke doelgroep aanspreken, dit wordt ook wel ‚narrowcasting’ genoemd. Hierbij wordt slechts een bepaalde doelgroep met marketing tools bereikt in plaats van een brede groep, wat broadcasting wordt genoemd. Deze laatste groep is natuurlijk minder specifiek. Om een informatiezuil te gebruiken om informatie over te brengen, moet je doelgroep juist wel specifiek zijn. Het moet deze groep aanspreken, anders zal deze de zuil links laten liggen De specifieke doelgroep wordt aangesproken door de informatie op de informatiezuil. Deze kan bestaan uit reclameboodschappen of een collectie van een winkel maar het kan ook een informatieve boodschap zijn. Narrowcasting door middel van informatiezuilen is heel effectief in winkels. Op deze manier kun je makkelijk aanbiedingen of producten aanprijzen. Tegenwoordig kun je informatiezuilen op een hoop verschillende manieren inzetten en bij specialisten als Prestop kunnen ze je de vele mogelijkheden laten zien.

Steeds populairder in winkels

Zo kun je dus concluderen dat informatiezuilen tegenwoordig worden aangetroffen op de meest uiteenlopende plekken. Van treinstations tot musea, en van fast food restaurant tot winkel. Vooral bij deze laatstgenoemde is de info zuil sterk in opkomst, omdat je op een hele makkelijke en aantrekkelijke manier klanten, aanbiedingen en nieuwe collecties/producten kunt laten zien. Daarnaast kan het een besparing op personeel zijn, omdat je eigenlijk alle informatie in zo’n zuil kwijt kunt. Denk dus eens na over de toepassing van zo’n zuil, het is al lang geen toekomstdroom meer. 

Dit vind je misschien ook leuk...