Mensen beweren al sinds het internet zijn intrede deed dat tijdschriften zullen uitsterven, omdat dat internet deze behoefte zal overnemen. Niets is echter minder waard en er zijn voldoende redenen te verzinnen waarom er nog steeds magazines zijn. Onder andere het periodieke van een tijdschrift abonnement blijkt een belangrijke, juist in het digitale tijdperk.
Sterke band tussen magazine en lezer
Magazines zorgen voor een sterke band met hun lezers en abonnees. Sommigen vertellen zelfs met trots dat ze ‘lid’ zijn van een bepaald magazine, waardoor ze zich duidelijk bij een groep voelen horen. Het zit diep in de mens om dat te willen en daarom verbinden we ons via genootschappen, verenigingen én dus tijdschriften. Deze engagement wordt bevestigd door het ritueel. De Libelle Zomerdagen die met vriendinnen worden bezocht, het cryptogram uit de zaterdagkrant dat vaak in overleg wordt opgelost, , het bord op schoot bij Studio Sport; het zijn allemaal rituelen die de kracht van bij een groep horen illustreren. Wat voor vorm dat ook heeft.
Een magazine blijft een sterk format
Daarnaast blijkt het zelf bij elkaar googelen en rss’en van informatie niet voldoende om een band te vestigen en te onderhouden. De middelen en technieken mogen veranderen, wat blijft is de kracht van een sterk format, waarbinnen je je publiek periodiek verrast met zaken die het engagement bevestigen en versterken.
Website wordt logische extensie
Wat wel is veranderd is het feit dat de site van een tijdschrift een logische extensie is geworden van het blad: aanvulling, uithangbord, klankbord. Zonder al te veel kosten voor extra content daarbij te hoeven maken. Maar het is dus geen vervanger van het blad. Daarnaast is het door je vingers laten glijden van een (glossy) magazine i natuurlijk veel fijner dan digitaal bladeren.
Op zoek naar combinaties
Veel tijdschriften worstelen met de vraag hoe je het goede van het periodieke tijdschrift behoudt en tegelijk recht doet aan de veranderende mediavoorkeuren en nieuwe, technische mogelijkheden. Waarschijnlijk zullen in de toekomst journalisten en webdevelopers samen concepten, artikelen en series bedenken. Net zoals bij een goed tijdschrift, waar de art director al vanaf de eerste redactievergadering over een nieuw nummer aanwezig is.
Door de digitalisering halen journalisten en webdevelopers, maar ook fotografen, filmers, programmamakers en andere mediaprofessionals, hun inspiratie steeds meer uit dezelfde vijver. De uitgevers van magazines hebben echter een behoorlijke kennis van bladritme, redactieformules, tekst-beeldverhouding en andere onontbeerlijke ingrediënten waarmee je een doelgroep kunt bereiken en binden. Het medium mag veranderen, de wetten van engagement doen dat niet.