We zien tegenwoordig enorm veel elektrische auto’s op de weg. Waar dit enkele jaren geleden nog iets speciaal was, maken steeds meer mensen de overstap. Ondertussen is Tesla een vaste waarde geworden hierin, heeft elk groot automerk zijn modellen in een elektrische of hybride variant op de markt en kloppen ook nieuwe merken op de deur, zoals Polestar van Volvo en het Chinese NIO. Om zo’n auto op te laden heb je natuurlijk een laadpaal nodig. Er zijn echter een hoop verschillende soorten laadpalen en wallboxen op de markt en een Wallbox laadpaal kan aan andere eisen voldoen dan de laadpaal die je bij de aanschaf van de auto koopt. Het beste kun je je dan ook laten informeren door een onafhankelijk laadpaalspecialist, of hieronder verder lezen, om te bepalen welke je het beste kunt aanschaffen.
Thuis opladen is het goedkoopste
De goedkoopste manier om je elektrische auto op te laden is om deze thuis aan een laadpaal of wallbox te hangen. Je betaald dan het tarief van je elektriciteitsleverancier, en dit zal altijd goedkoper zijn dan gebruik maken van een openbare laadpaal. Zeker omdat je thuis ook nog eens gebruik zou kunnen maken van bijvoorbeeld zonnepanelen, wat de kosten nog veel meer drukt. Daarnaast ben je op je eigen oprit altijd verzekerd van een plekje, terwijl een publieke laadpaal bezet kan zijn. Je bent zelf verantwoordelijk voor de aanleg van je eigen laadpaal of wallbox, maar wat kost dat ongeveer en waar moet je op letten?
Is er verschil tussen een laadpaal en een wallbox?
Als het om een laadpaal voor thuis gaat zie je de term wallbox nogal opduiken. Tussen een wallbox en een laadpaal zit nauwelijks verschil: een laadpaal staat op een paal, een wallbox is aan de muur bevestigd. Los daarvan zijn het exact dezelfde installaties. In dit artikel gebruiken we de term laadpaal, maar geldt de informatie natuurlijk ook voor een wallbox.
Wat is het maximale laadvermogen?
Om de juiste laadpaal te kiezen is het belangrijk om te weten wat het maximale laadvermogen van de onboard lader van de auto is. Hier kun je dan het vermogen dat je laadpaal maximaal kan leveren op afstemmen. Daarnaast is het belangrijk om te weten of de lader in de auto 1- of 3-fase laden ondersteunt en in dat laatste geval of je meterkast thuis is voorzien van een 3-fase aansluiting of daarvan kan worden voorzien. Let op, dit is erg belangrijk!
Welk type fase aansluiting heb je nodig?
Bij een 1-fase aansluiting is je meterkast middels één aansluiting van 230 volt op het elektriciteitsnet aangesloten, terwijl je meterkast bij een 3-fase aansluiting middels drie zogenaamde fasedraden van elk 230 volt op het elektriciteitsnetwerk is aangesloten. Door die drie fasedraden kan een 3-fase aansluiting een hoger vermogen leveren. Niet alleen de laadpaal moet geschikt zijn voor 3-fase laden, de auto moet er ook op uitgerust zijn. Sommige elektrische auto’s zijn geschikt voor 3-fase laden, zoals Tesla’s en sommige Renaults, terwijl andere er niet op uitgerust zijn, zoals wagens van Kia, Jaguar en Nissan. Deze auto’s kun je dus met een lager vermogen opladen en het duurt dus langer voor het accupakket weer vol is.
Hoe kom je erachter welke fase aansluiting je hebt?
Of je een 1- of 3-fase aansluiting hebt kun je op twee manieren controleren. Bij een 1-fase aansluiting staat er 220v of 230v op je elektriciteitsmeter, bij een 3-fase aansluiting 3x220v/230v of 380/400v. Je vindt het ook op de factuur van je energieleverancier, daar staat bij een 1-fase aansluiting 1x25A of 1x30A. Bij een 3-fase aansluiting zal 3x25A op de factuur vermeld staan. Tegenwoordig worden alle nieuwe huizen met een 3-fase aansluiting opgeleverd, maar ook huizen met een 1-fase aansluiting kunnen in veel gevallen achteraf van een 3-fase aansluiting worden voorzien. Neem hierover contact op met je netbeheerder. De kosten voor zo’n verzwaring van de aansluiting verschillen per netbeheerder, deze liggen bij de drie grootste partijen tussen de 250 en 300 euro. Als je auto 3-fase laden ondersteunt is een verzwaring eigenlijk altijd de moeite waard.