hoe-rijdt-de-polestar-2

Ineens zien we de Polestar op de Nederlandse wegen rijden. Waar het merk begon als onderdeel van de Volvo lijn is het ondertussen een op zichzelf staand merk geworden. Eigenlijk zou Polestar het elektrische deel binnen de Volvo lijn worden. Echter; de Volvo S60 en V60 Polestar werden niet bijzonder goed ontvangen. Sterker nog, ze werden helemaal niet goed ontvangen, waarna werd besloten om Polestar uit de Volvo lijn te halen en er een eigen, elektrisch, merk van te maken. Er werd besloten om met de eerste auto vooral op te vallen en dat lukte: de Polestar 1 had maar liefst 600 pk. Hierdoor viel het ‘nieuwe merk’ direct op en werd er in elk autoblad over geschreven. Uiteindelijk heb je op dit moment helemaal niets aan een elektrische auto met 600 pk, daar zijn de accu’s simpelweg nog niet goed genoeg voor ontwikkeld. Met een dergelijke auto rijd je op dit moment van laadpaal naar laadpaal. Eerder keken we al naar de Tesla auto’s, hieronder nemen we de Polestar 2 onder de loep… en vergelijken hem met Tesla.

polestar-2-recensie

Qua prestaties duidelijk uit de Volvo stal

Nu is echter de Polestar 2 uit, die we al geregeld op de Nederlandse wegen zien rijden en dat is een heel ander verhaal dan zijn voorganger. Qua looks een erg Amerikaanse auto, denk aan een moderne Mustang, en qua prestatie duidelijk uit de Volvo stal. Tesla heeft wat dat betreft de wind tegen door fabricagefouten en gehaaste afleveringen waar de klantenservice beneden alle peil bleek. Uiteraard heeft Tesla wel gezorgd voor een bredere acceptatie van de elektrische auto en daar kan Polestar nu slim gebruik van gaan maken.

tesla-model-3-review

De vergelijking met Tesla Model 3

Het is natuurlijk niet vreemd dat men dit nieuwe merk vergelijkt met Tesla. Erg belangrijk voor het succes van de Polestar 2 is dus hoe deze het doet tegenover de Tesla… en dan vooral het Model 3. Qua prijs is dat namelijk de versie die met de Polestar 2 te vergelijken is. Een van de eerste zaken waar bij een elektrische auto wordt gekeken is natuurlijk de actieradius en daarbij legt de Polestar 2 het nog af tegen bovengenoemd model van Tesla. Je kunt er 60 km verder mee komen. Een ander aspect waar graag naar gekeken wordt, vooral door de sportieve rijders, is het aantal pk’s. Dat wordt dan weer gewonnen door de Polestar die er met zijn 408 pk 57 meer heeft dan het Tesla model. Qua laadruimte zijn de auto’s aan elkaar gewaagd en doen ze niet voor elkaar onder.

polestar-2-vergelijken

De specificaties van de Polestar 2

De Polestar 2 gaat in Nederland vanaf 59.800 euro op de markt komen, wat net iets te veel is om te genieten van de acht procent bijtelling over het gehele bedrag. Als de configurator net zo simpel is als die van de Polestar 1, dan zal het met alle opties ook niet veel meer worden. De verdere specificaties: 300 kw, vierwielaandrijving en een batterijpakket van 78 kWh waar je dus theoretisch 500 km mee zou moeten kunnen afleggen. De sprinttijd ligt onder de vijf seconden en door de Öhlins-vering is de wagen verrassend sportief. 

Volvo veiligheid

Op het gebied van veiligheid gooit Polestar het op de Volvo-genen, wat waarschijnlijk een slimme zet is. De veiligheid van Volvo staat namelijk buiten kijf en is vooral gericht op passieve- en actieve veiligheidssystemen en daarnaast structurele integriteit. Als Volvo dus met elektrische auto’s op de proppen komt, moet dat een belangrijk speerpunt zijn, waarbij je er eigenlijk vanuit moet gaan dat deze nog beter is dan de directe concurrent. 

polestar-2-remmen

Het infotainment systeem draait op Android

Qua technologie is het de eerste auto met een zogenaamd infotainment systeem dat draait op Android. Hierdoor kun je je favoriete Google-apps makkelijk gebruiken in de auto en werkt de connectiviteit met Android-smartphones erg goed. Dit is een steeds belangrijk wordende factoor, omdat we in de toekomst onze telefoons nog praktischer zullen gaan gebruiken in de auto. Dat daar dan een goede koppeling moet zijn, is onontbeerlijk.

polestar-2-review

Eindconclusie

Met de Polestar 2 doet Volvo een regelrechte aanval op Tesla en dan met name het Model 3. Op sommige fronten is de Europeaan de Amerikaan te slim af, maar als zoveel mogelijk ‚range’ voor het geld je ding is, komt de Polestar niet met een grote verbetering hierin ten opzichte van de Tesla motor. Doordat de Polestar een 60 km minder lange range heeft voor hetzelfde geld als de Tesla, is de Polestar nog niet op het niveau van het Model 3. Het is echter wel een goede deal als je op zoek bent naar de middenweg tussen het allergoedkoopste segment en het ‘premiumsegment’. Vanaf dit jaar zijn de Polestar 2 auto’s verkrijgbaar in Nederland en grote kans dat we die de komende jaren veel meer op de Nederlandse snelwegen gaan zien.

Door admin