Als je geïnteresseerd bent in het starten van een nieuw bedrijf, met name het openen van een kapsalon, bevind je je in goed gezelschap: de schoonheidsindustrie is booming en groeit nog steeds. Gelukkig is er zelden een tekort aan mensen die hun haar willen veranderen of laten knippen, zelfs in economische recessies.
Hoewel het kappersleven voor klanten glamoureus lijkt, is een salon net als elk ander klein bedrijf. Het kost lange dagen, hard werken, onderzoek en soms zelfs geluk. Je moet zorgen dat je de economische aspecten van het openen van een salon goed begrijpt, van de opstartkosten tot de normen voor prijsstelling. Dus voor je naar de kappersgroothandel gaat, kun je het beste onderstaand artikel lezen.
Schrijf een businessplan
De meeste eigenaren van kleine bedrijven beginnen met het schrijven van een businessplan, en de schoonheidsbranche is daarop geen uitzondering. Je wil een businessplan en een duidelijk budget hebben. Een goed business plan omvat klantsegmenten, acquisitie kanalen (zoals sociale media), leveranciers plan, noodzakelijke zakelijke relaties, inkomstenstromen, kostenstructuur en belangrijke resources.
Er komt met andere woorden veel meer bij kijken dan alleen je kapsalon inrichten en mensen in de stoel krijgen. Je wil er ook zeker van zijn dat je weet dat er daadwerkelijk behoefte is aan een andere kapsalon in de regio en dat je genoeg klanten zult hebben.
Bepaal de kosten
Een hoeksteen van elk bedrijfsplan is uitzoeken hoeveel geld je nodig hebt om het bedrijf op te zetten. Houd er rekening mee dat het tussen de initiële kosten en de bedrijfskosten minstens een paar maanden, soms meer dan een jaar kan duren voordat je winst maakt. Dit kan inhouden dat je een lening moet afsluiten, evenals een ontmoeting met een bedrijfsaccountant die je kan helpen bij het plannen en indienen van belastingen met betrekking tot de nieuwe onderneming.
De belangrijkste zaken om rekening mee te houden bij het openen van een kapsalon zijn de bedrijfskosten, inclusief huur, training, verzekering, inventaris en wat je in rekening brengt voor jouw diensten.. die je tegen elkaar afweegt om winst te maken. De bedrijfskosten zijn grotendeels aan jou en zullen afhangen van de grootte van jouw visie, maar hoe je je producten en diensten prijst, is tot op zekere hoogte vooraf bepaald.
Verzeker je kapsalon
Verzekering is wettelijk verplicht voor de meeste bedrijven. Veel mensen zien zakelijke verzekeringen als een van de onverwachte kosten van het opstarten, al was het maar vanwege de talloze vormen die nodig zijn. Er zijn andere bureaucratische zaken waar je rekening mee moet houden, waaronder:
– Het verkrijgen van een bedrijfslicentie
– Het verkrijgen van licenties voor alle medewerkers
– Planning voor een inspectie van de gezondheid en de brandweer
Kies een locatie en huur personeel in
Veel kapsalons beginnen als uitlopers van andere salons, omdat voormalige werknemers hun eigen bedrijf beginnen en hun klanten meenemen, als ze kunnen. Een belangrijk onderdeel van het kiezen van de locatie is ervoor te zorgen dat deze centraal gelegen is, waar veel voetverkeer langs komt of waar voldoende parkeergelegenheid is. Een ander aspect is dat je dicht bij de plek blijft waar oude klanten hun haar willen laten knippen of kleuren.
Marketing van je kapsalon
Zodra je je businessplan hebt geregeld, je salon hebt verzekerd en je locatie hebt gevonden, is het tijd om klanten binnen te halen. Begin door oude klanten te laten weten dat je je eigen salon bent begonnen. Voor alle klanten die ervoor kiezen om met je mee te verhuizen, geef je ze extra waardering en moedig ze aan om het aan hun vrienden door te vertellen!