dashblog logo
Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.
[mc4wp_form id="4288"]

Iedereen weet dat vitamine C belangrijk is, maar waarom eigenlijk?

Posted on

Waarom is vitamine C zo belangrijk?

Vitamine C geldt als een van de belangrijkste (en meest bekende) vitamines die we kennen. Behalve voor een betere weerstand tegen ziektes levert het een bijdrage als antioxidant, ondersteunt het de vorming van bindweefsel en verhoogt het bovendien de opname van ijzer. Voldoende vitamine C innemen is dus onmisbaar voor elk gezond lichaam.

Stimuleert werking witte bloedlichaampjes

Vitamine C stimuleert de werking van de belangrijke witte bloedlichaampjes die de afweer verhogen en die ziekmakende bacteriën en virussen helpen te vernietigen en dus ziekte voorkomen. Overigens heeft vitamine C ook een bewezen ontstekingsremmende werking. Daarnaast levert vitamine C een bijdrage als antioxidant. Door zogenaamde radicalen in ons lichaam wordt onze huid ouder en worden we eerder ziek. Soms kan het zelfs zorgen voor beschadiging aan het DNA en kanker veroorzaken. Vitamine C helpt deze schadelijke radicalen te neutraliseren.

Hogere opname van ijzer

Door voldoende vitamine C tot je te nemen wordt er bindweefsel gevormd. Dit zorgt voor stevigheid en elasticiteit van de huid, de spieren, botten en ook de bloedvaten. Tenslotte verhoogt het innemen van voldoende vitamine C voor een verhoging van de opname van ijzer. Ook belangrijk, want ijzer is noodzakelijk voor onder meer het transport van zuurstof door de rode bloedlichaampjes. Mensen die te weinig ijzer hebben, voelen zich vaker duizelig en hebben moeite om zich goed te concentreren.

Geen vastgestelde maximale veilige dosering

Vitamine C is dus niet alleen een bekende vitamine, het is ook een zeer belangrijke vitamine. Er bestaat geen vastgestelde maximale veilige dosering. In het algemeen wordt aangeraden niet meer dan twee gram per dag tot je te nemen. De aanbevolen hoeveelheid is 75 milligram, in een sinaasappel zit – ter illustratie- al zestig milligram. Vitamine C zit met name in citrusvruchten, groente en uiteraard fruit.

Innemen via supplementen

Vitamine C innemen kan ook zonder het eten van citrusvruchten, groente of fruit. Heel veel mensen nemen de vitamine in via supplementen, gewoon door elke dag een supplement tot zich te nemen dus. Ook op die manier weet je zeker dat je voldoende belangrijke vitamine C tot je neemt en dat is toch best belangrijk gezien de veelzijdige werking van deze veelzijdige vitamine.

share
0