De voor- en nadelen van CrossFit

De voor- en nadelen van CrossFit

november 13, 2018 Uit Door World

Het CrossFit neemt de laatste jaren sterk toe. De voordelen van CrossFit zijn groot. CrossFit is bij velen, die het zijn gaan beoefenen, een manier van leven geworden. Ze voelen zich beter en actiever door het uitoefenen van CrossFit. Het is een manier van fitness die atletiek, gymnastiek en gewichtheffen combineert. Wanneer je hierbij aan het trainen bent, worden de functionele bewegingen op een gevarieerde manier uitgevoerd en dat allemaal in een hoge intensiteit. Bij CrossFit worden dus verschillende trainingsvormen allemaal tegelijk uitgevoerd. Wanneer je er pas aan begint, zal je eerst een warming-up moeten doen, wat voor iedere sportsessie nodig is om daarna de CrossFit bewegingen te gaan leren. Een intensieve CrossFit training duurt 10 tot 20 minuten. Tijdens de oefeningen worden Kettlebells gebruikt, maar ook zandzakken, touwen, tractorbanden, dumbbells en barbells. De oefeningen die je bij een CrossFit training uitvoert, bestaan vooral uit de natuurlijke bewegingen zoals het tillen, springen, klimmen, rennen, duwen, optrekken, stoten en werpen. Het doel van een CrossFit training is ongeacht de leeftijd om ze snel mogelijk fit, gezond en energiek te worden. De voordelen van CrossFit zijn groot, omdat alle leeftijdsgroepen de oefeningen kunnen uitvoeren.

 

De voordelen van Crossfit

Door een CrossFit training verbrand je overtollig lichaamsvet. Dat is belangrijk omdat het overtollige lichaamsvet voor bepaalde ziektes kan zorgen zoals hart- en vaatziektes, maar ook een verhoogde bloeddruk, kanker, diabetes type 2, gewrichtsklachten en reuma. Dat is dus een van de voordelen van CrossFit.

Iedere dag is een training een nieuwe uitdaging. Je doet daarbij volgens je gevoel nooit hetzelfde als de week daarvoor. Hierdoor zal het je niet gaan vervelen.

Het beoefenen van CrossFit zal je uitdagen om verder te gaan ook al wordt het soms te zwaar. Je zoekt je grenzen op. Je gaat na het sporten naar huis met het gevoel dat je daadwerkelijk wat gedaan hebt. Je conditie zal sterk verbeteren.

Je wordt tijdens het beoefenen van CrossFit leniger en vele malen sterker dan vroeger. Je spieren zullen beter gaan werken in je lichaam. De oefeningen zijn zwaar, maar allemaal functioneel.

Je zult meer kunnen eten zonder in gewicht toe te nemen. Je verbrandt met CrossFit veel meer brandstof dan wanneer je gewoon naar een sportschool gaat. Je moet je aanleren om voldoende te eten. Je hebt veel energie nodig om de oefeningen te kunnen doen.

Bij CrossFit heb je minder tijd nodig dan wanneer je naar een gewone sportschool gaat om je doel te bereiken.

 

De nadelen van CrossFit

Je moet ervoor zorgen dat je altijd bij iedere oefening de juiste houdingen aanneemt om blessures te voorkomen.

De oefeningen zijn technisch en worden allemaal in een hoog tempo uitgevoerd. Vooral wanneer je vermoeid wordt, is het belangrijk dat je op je houding let om blessures te voorkomen. Dat is dus een van de nadelen van CrossFit.

De eerste periode zal je regelmatig spierpijn hebben. Dan is het belangrijk om door te zetten.

In vergelijking met een sportschool is CrossFit behoorlijk aan de prijs. De lessen worden gegeven door een gecertificeerde CrossFit trainer en dat heeft zijn prijskaartje.

De nadelen van CrossFit wegen echter niet op tegen de voordelen. De nadelen van CrossFit zijn op een hand te tellen, maar de voordelen zijn overweldigend.