Hoe begin je op een verstandige manier met hardlopen?

Hoe begin je op een verstandige manier met hardlopen?

november 29, 2018 Uit Door World

Wanneer je graag wilt afvallen of een goede conditie wilt opbouwen, dan is hardlopen een zeer goede manier om dit te bewerkstelligen. Hardlopen geeft je enorm veel vrijheid, je kunt tenslotte zelf bepalen waar en wanneer je loopt. Maar om een ronde hardlopen goed te volbrengen dien je langzaam op te bouwen. Hier vind je diverse tips om je hardloopsessie zo goed mogelijk uit te voeren.

Start langzaam

Ben je nog een beginner? Bouw dan je sessies altijd langzaam op. Loop korte stukken, ook als je al redelijk sportief bent. Je laat je lichaam zo wennen aan het ritme en kunt zo goed opbouwen. Als het erg makkelijk gaat kan je natuurlijk al grotere uitdagingen aangaan.

Warm de spieren op

Of je nou een beginnen bent of niet: per hardloopsessie dien je altijd je spieren op te warmen. Dit zorgt ervoor dat je spieren niet snel gaan verzuren en ook andere vervelende blessures kunnen worden voorkomen. Je kunt dit doen door simpele rek en strek oefeningen uit te voeren en zodoende te beginnen.

Luister naar je lichaam

Wees nooit eigenwijs: er zijn dagen dat je lichaam even geen zin heeft of dat de sessie gewoonweg langzaam verloopt. Probeer dan niet teveel je lichaam te pushen: lukt het niet, accepteer het dan en probeer je sessie op een ander tijdstip opnieuw. Wanneer je namelijk te veel gaat hameren op het lichaam kan je ook blessures oplopen en is de kans groot dat het langer duurt voor je weer optimaal kunt lopen.

Eet voldoende

Zorg voor een goed en gebalanceerd dieet om je lichaam voldoende kracht te geven voor het hardlopen. Als je te weinig eet, zal je sneller vermoeid raken en het opbouwen van een goede conditie zal hierdoor ook gehinderd worden. Het is goed om vooral een eiwitrijk dieet te volgen: deze zorgen voor een goed herstel van je spieren.

Anticipeer op het weer

Ook het weer kan een flink effect hebben op je training: op een warme zomerdag kan het erg vermoeiend zijn om hard te lopen in de zon en dien je ook meer te drinken. Op een flink koude dag zweet je een stuk minder en hoef je dus ook minder te drinken, maar door de kou is een goede voorbereiding nog belangrijker.