Keuzes, keuzes, keuzes, er zijn er steeds meer die we moeten maken. Er zijn tenslotte ook steeds meer bedrijven die dezelfde producten of diensten aanbieden. Probeer dan door de bomen het bos nog maar eens te zien. Wat doe je als je een nieuw product of dienst koopt? Vergelijken is tegenwoordig een belangrijk element in het koopproces. Zeker wanneer je een telefoon abonnement aanschaft adviseren we je ook goed de aanbieders en abonnementen te vergelijken. Vooraf heb je natuurlijk ook in gedachten wat voor smartphone je wilt, wil je een dure iPhone of misschien een Huawei smartphone kopen? Die keuzes hebben natuurlijk ook invloed op jouw abonnement.
Abonnement of prepaid?
Wil je een vast abonnement met vaste kosten per maand, of wil je er liever niet zo aan vast zitten? In het tweede geval is een prepaid de beste optie en bepaal je zelf wat je vooraf wilt betalen. Je werkt met een tegoed die je op een simkaart zet. De tarieven per minuut en per MB zijn vaak iets hoger dan bij een abonnement, maar als je weinig verbruikt kun je uiteindelijk goedkoper uit zijn.
Prepaid vergelijken
In het geval van zowel een abonnement als prepaid is het belangrijk om goed te vergelijken. Er zijn heel veel mogelijkheden en aanbieders die verschillende opties aanbieden. Er zijn diverse vergelijkingssites voor prepaid vergelijken. Maar waar moet je eigenlijk op letten? Kijk allereerst naar de kosten voor het bellen, sms’en en internet data. Dit kan nog al eens verschillen tussen aanbieders. Ook is het belangrijk te letten op de kwaliteit van het netwerk. De ene aanbieder heeft wellicht een betere netwerkkwaliteit dan de andere aanbieder. Daarnaast kunnen de internetbundels anders samengesteld zijn en ook de kosten kunnen verschillen. Is er een mogelijkheid om online op te waarderen? Dat zijn natuurlijk hele handige dingen. En hoewel bepaalde opties redelijk voor de hand liggen, blijkt in de praktijk dat dat niet altijd het geval is.
Wil je overstappen naar een andere aanbieder? Let er dan op dat de aanbieder waar je een abonnement wilt afsluiten rekening houdt met nummerbehoud. Het bekijken van reviews is ook niet verkeerd om te doen om te zien of de nieuwe aanbieder veel tevreden klanten heeft. Hebben ze negatieve reviews dan kun je misschien beter niet voor deze aanbieder kiezen. Zijn er wel veel tevreden klanten dan is het wellicht een goede optie. De service is ook erg belangrijk. Is de aanbieder goed bereikbaar middels een gratis telefoonnummer? Tot slot is het handig om een ‘mijn’-omgeving te hebben, zoals een dashboard waar je je gegevens kunt inzien. Zo kun je precies bijhouden hoeveel je hebt gebeld en wanneer je weer moet opwaarderen.