Als je overweegt om de internationale markt op te gaan met je bedrijf, dan zijn hier vijf tips om je stap tot een succes te maken.
- Neem je binnenlandse activiteiten onder de loep
Voordat je er zelfs maar aan denkt om internationaal te gaan met je bedrijf, is het belangrijk om eerst je binnenlandse activiteiten onder de loep te nemen. Als je daarin succesvol bent, dan komt dit waarschijnlijk doordat mensen je weten te vinden, je product of dienst waarderen, het herhaaldelijk afnemen, anderen erover vertellen en het plezierig vinden om zaken met je te doen. Als dat het geval is, kun je met datzelfde bedrijfsmodel een nieuwe buitenlandse markt gaan aanboren.
- Begin klein en breid je activiteiten langzaam uit
Het beste is om klein te beginnen en een buitenlandse markt te benaderen die gemakkelijk te betreden is. Bijvoorbeeld een land met dezelfde taal als de jouwe. Lukt dat, verbreed dan je activiteiten met één markt tegelijk.
- Ga uit van je bestaande mensen en middelen
Mensen maken een bedrijf succesvol. Begin bij de vaardigheden en interesses van je mensen en de middelen die je nu al gebruikt om succes te oogsten in eigen land. Al doende zal je ontdekken dat je bestaande team van getalenteerde mensen – zowel degenen die je in dienst hebt als freelancers – allemaal het vermogen hebben om te groeien, mits ze zich betrokken, enthousiast, gewaardeerd en bekwaam voelen.
- Nieuwe mensen werven
Zoek bij het werven van nieuwe mensen voor je internationale doelstellingen naar iemand met een ‘can-do’ instelling, goede verkoopkwaliteiten, doorzettingsvermogen, belangstelling voor internationale zaken, talenkennis en cultureel inlevingsvermogen. Of laat Oryx World je helpen om internationale verkooptalenten aan te trekken.
- Internationaal zakendoen
Natuurlijk bezoek je internationale beurzen en andere gelegenheden om te netwerken. Daarnaast zijn online platforms een goede manier om klanten te bereiken. Toegankelijkheid is van het grootste belang, gezien de verschillende tijdzones waarin we opereren. Je website kan daarin een belangrijke rol spelen. Zorg dat potentiële klanten hierop gemakkelijk kunnen vinden wat ze zoeken.