goede vindbaarheid

Tegenwoordig is een goede vindbaarheid van je website een van de belangrijkste aspecten van je online business. SEO (Search Engine Optimization) is daarbij key, dit bepaald namelijk hoe goed ‚search engines’ zoals Google jou vinden. Vroeger kon je hier nog trucjes voor uit halen, zoals onzichtbare teksten plaatsen vol met zoekwoorden, maar dat is verleden tijd. Tegenwoordig moet je technische SEO op een slimme manier worden ingevuld, zodat die zo betrouwbaar mogelijk wordt ingeschaald door de robots van Google. Dit leidt dan weer tot een hogere plek in Google als mensen op bepaalde woorden zoeken. Hoe je je website zo goed mogelijk voor zoekmachines indeelt, lees je hieronder.

Indexatie door zoekmachines

De juiste SEO techniek is nodig zodat jouw website op de juiste manier door zoekmachines wordt gelezen. Uiteindelijk gaat het allemaal om de ‚indexatie, van jouw website door zoekmachines als Google. Die kijken namelijk naar de structuur van jouw website. Hoe groter en uitgebreider die website is, hoe meer tijd en aandacht je aan de SEO moet geven. De beredenering hierbij is dat een uitgebreide site voor bezoekers moeilijker om te lezen is, of om onderwerpen te vinden. Je moet daarom kiezen voor een logische structuur van je website. Denk dus goed na over de indeling, tegenwoordig zijn er handige grafische sitemap tools te vinden om deze structuur van tevoren uit te werken.

Zorg voor originele teksten

Naast een zo goed mogelijke indeling is het belangrijk om originele teksten op je website te hebben en deze dus niet te kopieëren van andere sites. Ook binnen je eigen website moet je ervoor zorgen dat zoekmachines de teksten als origineel zien. Teksten kunnen namelijk via allerlei archief pagina’s getoond worden, zoals homepage, blog overzicht, categorieën, tags, datum, zoekresultaten, etc. Al deze archiefpagina’s wil je niet laten indexeren, want dat is ook ‚duplicate content.’ 

Verwijder oude links

Elke website verandert over de jaren. Oude URL’s zijn er niet meer omdat ze bijvoorbeeld zijn vervangen door nieuwe pagina’s. Belangrijk is dat Google en andere zoekmachines weten hoe zij met de veranderde URL’s moeten omgaan. Door een redirect te gebruiken, is het mogelijk een bot naar de nieuwe locatie door te sturen of gewoon te vertellen dat een locatie niet meer bestaat. Zorg dat je dit goed inricht, want ook dit is een belangrijk criteria bij de waardering door bijvoorbeeld Google.

Naarmate je website langer bestaat kan het gebeuren dat bepaalde links daarop het niet meer doen. Ook kan het gebeuren dat je links verkeerd hebt getypt. Heb je veel foutieve links op je site, dan kunnen zoekmachines dat zien alsof de website niet goed genoeg wordt beheerd. Daardoor kun je een slechtere positie krijgen in de zoekresultaten. Controleer de links binnen je website dan ook met houd het zogenaamde 404 report bij binnen de Google Search Console.

Door admin