Sinds je bedrijf een aantal maanden geleden is verhuisd naar een gloednieuwe locatie, hebben er op de grotere parkeerplaats die bij het nieuwe pand hoort, al drie verschillende aanrijdingen plaatsgevonden. Steeds vonden deze plaats bij de entree van het terrein, zodat je hebt besloten dat er daarom maar eens een goede verkeersaanduiding moet komen, zodat dit soort vergissingen niet vaker zullen gebeuren.
Bij het vorige pand waar je gevestigd was, was er niet zo’n grote oprit waar zowel klanten, leveranciers en transport langs moesten. Het was een stuk kleiner en dat was dan ook de reden dat jullie zijn verhuisd. Maar het was zelden tot nooit voorgekomen in al die jaren dat er auto’s op elkaar botsten, iets waar je nu dan ook stiekem wel versteld van stond.
Met een verkeerszuil valt in- en uitrijdend verkeer makkelijk te leiden
Je wilt daarom duidelijkheid creëren, waardoor auto’s meer gericht de oprit op en af gaan. Het plaatsen van een verkeerszuil lijkt daarom de beste oplossing. Hiermee valt het verkeer dat de parkeerplaats op en af wil een stuk makkelijker te regelen. Misschien is het wel de makkelijkste manier om twee verschillende verkeerszuilen te plaatsen, met een verhoging ertussen, zodat het nooit meer zal gebeuren dat er ongelukken gebeuren!
Er zijn verschillende verkeerszuilen te verkrijgen. Er zijn zowel flexibele, verende, wegneembare als vaste verkeerszuilen leverbaar. Afhankelijk van waar je deze wilt plaatsen en de voornaamste functie is, kun je een keuze maken uit het meest geschikte model voor je. Als de locatie waar je deze wilt plaatsen aanrijding gevoelig is en je wilt schade aan weg en voertuigen zo veel mogelijk beperken, dan is het misschien interessant om te kijken naar een flexpost.
De flexpost schiet na een botsing terug omhoog en veroorzaakt geen schade
De flexpost wordt op heel veel locaties toegepast. Deze flexibele verkeerszuil is gemaakt van kunststof en komt na aanrijding opnieuw omhoog in opstaande stand. Na een aanrijding hoeft een flexpost niet vervangen te worden en ontstane schade aan voertuigen blijft zoveel mogelijk beperkt. Dit in tegenstelling tot wanneer je gebruik maakt van een vaste verkeerszuil.
De vaste verkeerszuil is namelijk gemaakt van een aluminium koker. Deze is een stuk harder en kan bij een flinke aanrijding toch al snel wat schade veroorzaken wanneer een auto er fors tegen tot stilstand komt. Meestal worden deze op een betonnen fundering geplaatst en met scharnierbeugels goed aan de grond bevestigd, waardoor ze niet veel meegeven.
Meeverende vaste verkeerszuilen vergen minder onderhoud
Er zijn echter ook vaste verkeerszuilen verkrijgbaar, die meeveren. De voordelen hiervan zijn dat deze na lichte aanrijdingen of aanrakingen weer rechtop komt te staan. Doordat er minder kracht op komt te staan bij een aanrijding, blijft de bestrating langer intact, wat zorgt voor minder onderhoudskosten. En door de overrekbeveiliging in de zuil zijn er minder risico’s voor civiele schade procedures.
Er zijn in ieder geval genoeg mogelijkheden te bedenken waardoor je door het plaatsen van een eenvoudige verkeerszuil jezelf ervan kunt verzekeren dat arriverend en vertrekkend verkeer niet langer onverhoopt elkaar in de weg zullen rijden en onverhoopt ongelukken veroorzaken!