Dit moet je weten over zonnebrand  

Met de komst van de zomer is het moeilijk om een aanbod te weigeren om zich te verfrissen op het strand of aan het zwembad. Wat veel mensen echter niet doen, is voorkomen dat ze zich verbranden. Veel dermatologen waarschuwen voor de gevaren die een zonnesteek voor de huid kan opleveren.

Zonnebrand is het rood worden en de ontsteking van de buitenste lagen van de huid, die optreedt als reactie op overmatige blootstelling aan de zon. Het kan zijn:

– Zacht, met wat roodheid;
– Matig, met kleine blaren;
– Of ernstig, met een paarse huid, rillingen en koorts.

De symptomen verschijnen geleidelijk aan en kunnen binnen 24 uur na de blootstelling hun hoogtepunt bereiken. Zonnebrand moet worden vermeden, niet alleen omdat het pijn kan doen. Naast de pijn versnelt het de veroudering van uw huid en verhoogt het het risico op huidkanker.

Enkele van de belangrijkste oorzaken van zonnebrand

De hoeveelheid zonlicht die nodig is om een zonnebrand te produceren varieert met de huidpigmentatie van de persoon. Ook de geografische ligging, het seizoen, het tijdstip en de weersomstandigheden zijn van invloed.

Melanine, een pigment dat ultraviolette stralen absorbeert, is de natuurlijke afweer van het lichaam tegen zonnebrand. Mensen met een blanke huid hebben minder melanine dan mensen met een donkere huid en zijn daarom vatbaarder voor zonnebrand. Sommige antibiotica en andere medicijnen kunnen de huid ook gevoeliger maken voor de zon.

Wat kun je doen om zonnebrand te voorkomen?

Het is heel belangrijk om te weten hoe je een zonnebrand moet behandelen, maar nog belangrijker is hoe je die kunt vermijden. Er zijn een aantal houdingen die je kunt aannemen om de gezondheid van je huid te behouden. Hier zijn wat zonnebrand tips:

– Gebruik een filter met een beschermingsfactor die geschikt is voor jouw huid. Raadpleeg een dermatoloog om het ideale type voor jouw lichaam te kennen en om tips voor zonnebrandcrème te krijgen;
– Vermijd de zon tussen 10 en 16 uur, wanneer de ultraviolette stralen agressiever zijn;
– Gebruik regelmatig vochtinbrengende badoliën;
– Breng de zonnebrandcrème om de twee tot drie uur opnieuw aan op de blootgestelde plaatsen: gezicht, handen en hals.
– Onderzoek elke zes maanden met je dermatoloog de huidflappen en vraag om tips voor zonnebrandcrème;
– Draag hoeden en petten. Bescherm je ogen ook door het dragen van een zonnebril met ultraviolet bescherming;
– Vergeet niet om veel water te drinken om jezelf te hydrateren.

Dit vind je misschien ook leuk...