Voetbalclub FC Emmen trok afgelopen zomer een nieuwe hoofdsponsor aan en dat zorgde nogal voor wat opschudding. De naam die voor het seizoen 20/21 namelijk op de shirts van de voetballers staat, is die van Easy Toys. Misschien denk je in eerst instantie aan de concurrent van Toys ‘r us, maar niets is minder waar, Easy toys staat bekend om zijn bullet vibrator, zijn opblaaspop en pikante lingerie. Jawel, Easy toys is een online sexshop, en de blijkbaar preutse KNVB wist even niet wat het daar mee moest.

‘Niet gepast’

Het conflict tussen FC Emmen en de voetbalbond speelde zelfs enkele weken aan het begin van het seizoen. De KNVB vond het ‘niet gepast’ dat FC Emmen voor een shirtsponsor koos die in verband kon worden gebracht met de seksindustrie. Volgens het bestuur betaald voetbal van de KNVB paste dit namelijk niet binnen het uitgebreide sponsoringreglement, waar alle clubs zich aan moeten houden.

In december verder besproken

Uiteindelijk kwam er na lang beraad uit dat de KNVB in december met alle clubs, tijdens de Algemene Vergadering Betaald Voetbal (AVBV), het betreffende artikel uit het sponsorreglement gaat bespreken. FC Emmen mocht toch met de naam EasyToys op het shirt aan dit seizoen beginnen, omdat over veel zaken al duidelijke afspraken waren gemaakt. 

In eerste instantie drie jaar

FC Emmen en Easy Toys wilden in eerste instantie een driejarige verbintenis aangaan, maar dat werd naar 1 jaar teruggedraaid en er zullen wijzigingen worden doorgevoerd in het geval dat vanuit wet- en regelgeving nodig blijkt. Als tijdens de AVBV in december geen verdere bezwaren worden gevonden over het sponsoringreglement, kan de overeenkomst tussen FC Emmen en EasyToys alsnog worden opgetrokken naar drie jaar. 

Jonge supporters

Dan zaten  FC Emmen en hoofdsponsor EasyToys nog wel met het probleem van de shirts van de jonge supporters. Jonge fans die met de naam Easy Toys op de borst lopen vonden alle partijen ietwat vreemd. Bij het presenteren van EasyToys als shirtsponsor werd namelijk al meteen duidelijk gemaakt dat de naam van de online seksshop niet op shirts van jonge Emmen-supporters zou komen. En dus ging men op zoek naar een goed doel die de extra publiciteit goed kon gebruiken. En dat werd Wildlands, het dierenpark dat momenteel zware tijden beleeft.

Wildlands

Het dierenpark moest in het voorjaar enkele maanden dicht en heeft zwaar te lijden onder de coronacrisis. Daardoor vreest het dit jaar een miljoenenverlies te lijden. Zijn zijn dat ook dankbaar dat FC Emmen en EasyToys aan Wildlands dachten toen de ruimte op de jeugdshirts beschikbaar werd gesteld. 

Op die manier doen zowel FC Emmen én Easy Toys iets terug voor bedrijven die zwaar de dupe zijn geworden van corona. Wildlands is een begrip in de regio en deze oplossing zal voor alle drie de partijen een fijne zijn.

Door admin