brig-rubberboot

Een Brig rubberboot wordt volledig handgemaakt met de allernieuwste technologieën en met militaire precisie. Dit omdat het merk is gestart door een aantal ex-militaire luchtvaart engineers uit Oekraïne. Hierdoor is het merk uitgegroeid tot een van de bekendste van Europa en zie je ze steeds vaker op het water. Het leek ons dan ook een goed idee om het onderhoud hiervan met je te bespreken.

Pomp de boot op de juiste manier op

Hoeveel onderhoud je moet doen, ligt natuurlijk aan het gebruik, dus zorg dat je dit zo goed mogelijk doet. Zo kun je bij het oppompen van de afzonderlijke kamers, deze het beste niet in één keer volledig oppompen, maar de compartimenten een voor een met de klok mee steeds iets voller pompen. Bij boten met aluminium vlonders, moet je de tubes net genoeg vullen, zodat deze vlonders nog geplaatst kunnen worden. Let trouwens wel op dat je de boot niet te hard opblaast, de tubes moeten namelijk veerkrachtig zijn. Denk daarbij ook aan het feit dat zo gauw lucht opwarmt, deze uitzet. Als je dus als het koel is (in de ochtend) je boot oppompt, zal deze ‚s middags, als de lucht is opgewarmd, een grotere druk hebben. Hierdoor heb je meer kans op lekkage door scherpe objecten.

Het reinigen van de boot

Het eigenlijke onderhoud begint met het reinigen. Schoonmaakproducten die op olie zijn gebaseerd, zoals kunststof reinigers, kunnen na geruime tijd schade aanbrengen aan de naden en de PVC van de rubberboot. Je kunt dan ook het beste een zachte zeepsoort gebruiken, of een middel dat speciaal is ontwikkeld hiervoor. Zorg dat je voor een middel kiest dat ook een beschermingslaag aanbrengt en zo de boot beschermt tegen de elementen. Dit zal de levensduur drastisch verlengen.

Het opbergen

Een leeggelopen boot is een stuk kwetsbaarder dan één die nog is opgeblazen. Het beste kun je dan ook de Brig rubberboot voor 65% opgeblazen laten als je hem opbergt. Hierdoor kunnen er geen vouwen ontstaan. Heb je echter niet de ruimte om dit te doen, dan kun je de boot ook in de opbergtas opslaan. Zorg dan wel dat de boot schoon en droog is en zonder vouwen, zodat deze niet kan gaan schimmelen.

Kleine reparaties

Uiteraard is een rubberboot een gebruiksvoorwerp en zelfs met de beste zorg kan het gebeuren dat er een lekkage ontstaat. Kleinere schades en scheuren kun je zelf repareren met de bijgeleverde reparatieset. Je kunt de lekkage het beste vinden door de boot in te smeren met water en zeep, waar belletjes ontstaan zit het gat. Als je het lek hebt gevonden, en gedicht, zorg dan dat je de rest van de boot ook checkt, wie weet zijn er nog wel meer schades.

Grotere reparaties

Voor grovere schades kun je de boot het beste naar een specialist brengen, omdat zulke reparaties niet gedaan kunnen worden met de reparatieset en je wil niet op het water met lekkende kamers komen te zitten. Door de hoge kwaliteit komen de grotere reparaties pas na veel gebruik en moet je altijd de afweging maken of het de moeite waard is, of dat de boot aan vervanging toe is.

Door admin