Hoe kan ik mijn tijd beter indelen? Komt deze vraag regelmatig in je hoofd op? Je tijd verstandig indelen lijkt moeilijk. Bedrijven die tijdsmanagement advies geven ontwikkelen er hele cursussen rond. Met onze tips kun je zelf aan de slag gaan en je tijd verstandig indelen.
1. Maak planningen
Tijdsmanagement advies geeft meestal als eerste tip: plannen! Wat doe je vandaag, morgen, volgende week? Overloop elke avond je planning voor morgen of doe dit als eerste werkje ’s ochtends.
2. Gebruik een online agenda
Gebruik als echte professionals een agenda die je waarschuwt wanneer er een ToDo aankomt, die je een overzicht geeft van wat er nog op je agenda staat en die je kunt afvinken wanneer taken zijn afgewerkt.
3. Bouw marges in
Bij het invullen van je agenda bouw je marges in. Neem genoeg tijd om je van de ene naar de andere activiteit te begeven en voorzie dat een activiteit even langer dan voorzien kan duren.
4. Deel je activiteiten op in blokken
Bundel gelijkaardige activiteiten samen. Stel voor je telefoontjes, sms’jes of mails een bepaalde tijd per dag in, en hou je zoveel mogelijk aan deze tijdsspanne. Laat daarna je PC of iPhone even uit je leven.
5. Leer delegeren
Leer taken uit handen te geven. Je kunt tenslotte niet altijd alles zelf doen.
6. Stel je planning regelmatig bij
Bekijk je planning regelmatig en stel bij. Kan er nog wat bij? Moet je écht bij die ene vergadering zijn? Wees kritisch.
7. Werk taken af
Laat zo weinig mogelijk taken onafgewerkt. Beter een halfuurtje een tandje bij steken dan morgen je agenda te moeten omgooien om deze taak opnieuw op te nemen.
8. Leer neen zeggen
Soms is het helemaal niet ongezond om eens ‘neen’ te zeggen. Stel daarbij een alternatief voor. Zo voel jij je minder schuldig.
9. kijk hoe anderen het doen
Je mag best eens gaan ‘spieken’ bij anderen. Is er iemand waarvan jij vindt dat hij of zij veel presteert in het leven? Vraag gerust op de man af: hoe kan ik mijn tijd beter indelen? Laat het antwoord een inspiratiebron voor je zijn.
10. Ban het ‘moeten’
We leven in een hectische tijd waarin we alsmaar ‘moeten’. Stel je bij je time management regelmatig de vraag ‘moet dit echt?’.