mailchimp

Als je een eigen website met een webshop hebt, dan is het wel zo fijn om je doelgroep geregeld op de hoogte te stellen van de nieuwtjes. Een nieuwsbrief is daar de beste manier voor. Je kan namelijk heel gericht aangeven wat er nieuw is. Je kan vanuit je Gmail-account natuurlijk iedereen apart een mailtje kunnen sturen, maar dat is heel tijdrovend. Gelukkig zijn er softwareaanbieders waarbij je in bulk mailings kan versturen. De bekendste hiervan is wellicht Mailchimp. Nieuw op de markt is Klaviyo. Welke zou je moeten kiezen voor jouw nieuwsbrief?

Mailchimp

In de strijd van Mailchimp vs. Klaviyo beginnen we met wat meer te vertellen over het wel bekende Mailchimp. Dit softwarepakket helpt je bij het maken van nieuwsbrieven. Je kan heel gemakkelijk de e-mailadressen van je klantenbestand invoeren en beheren. Mailchimp biedt je de mogelijk om een voorbeeld te bekijken, voordat je de nieuwsbrief verstuurd. Zo weet je zeker dat het er allemaal netjes uit komt te zien bij de ontvanger. Het is altijd attent om een welkomstwoordje te ontvangen als iemand zich inschrijft voor de nieuwsbrief. Het is mogelijk om dit volledig automatisch in te stellen.

Mailchimp biedt vier verschillende abonnementen aan de gebruiker voor het maken, beheren en uitvoeren van mailings. Zo kun je een gratis account nemen, waarbij je geen ondersteuning hoeft te verwachten, maar wel 2500 nieuwsbrieven per maand kan versturen. Voor kleine webshops en websites is dit vaak voldoende. Wil je echt intensief met het versturen van nieuwsbrieven aan de gang, dan zal je het Standaard, Essentials of Premiumpakket moeten kiezen. Ieder pakket biedt andere voordelen én andere prijzen. Zo kunnen de prijzen per maand bij een Essentials pakket uiteenlopen van 23 dollar per maand tot 299 dollar per maand gebaseerd op het aantal contacten. Dit zijn in dit geval respectievelijk 1500 en 50.000 contacten. Je zit per pakket altijd vast aan een vooraf bepaald aantal mailings die je mag doen.

Hoewel Mailchimp het meest gebruikt wordt, hoeft het voor jouw webshop niet altijd even voordelig te zijn, aangezien de prijzen aardig kunnen oplopen.

Klaviyo

Klaviyo is een nieuw softwareprogramma voor het opstellen, vormgeven, beheren en versturen van nieuwsbrieven. Net als Mailchimp kun je kiezen voor een gratis account waarbij je 250 contacten kan bereiken en maximaal 500 nieuwsbrieven per maand mee kan versturen. Wil je meer, dan is het goed om een betaalt account te nemen. Deze is voordeliger dan de betaalde pakketten van Mailchimp. Klaviyo houdt het overzichtelijk met slechts één abonnementsvorm, waarbij je betaalt voor het aantal contacten. Je begint al bij 20 dollar per maand voor 251 contacten. Voor 45.000 contacten vraagt Klaviyo 650 dollar. Een bijkomend voordeel is dat je niet vastzit aan een vooraf bepaald aantal mails die je mag versturen per maand. Dit biedt heel veel mogelijkheden voor je webshop.

Niet alleen in de kosten verschilt Klaviyo van Mailchimp, qua features kun je meer. Heb jij bijvoorbeeld wel eens op een webshop zo links en rechts wat kledingstukken aangeklikt, zonder iets te kopen? Kreeg je daar later ineens een mail over van in je mailbox? Met Klaviyo kun je heel gericht je doelgroep aanspreken op hun interesses. Zo creëer je meer klantenbinding. Met het programma kun je tevens automatisch om reviews vragen. Het is zelfs mogelijk om dynamische coupon codes te genereren en een herinnering te sturen dat de winkelwagen is verlaten.

Deze features zorgen ervoor dat je veel gemakkelijker een e-mailcampagne kan opzetten en meer verkeer naar je website genereert. Natuurlijk beschikt het programma over de basis features, zoals een eenvoudig beheer van je klantenbestand, het opslaan van templates voor nieuwsbrieven en meer.

Nieuwsbrieven versturen

Als je een webshop hebt of een website met snel wisselende nieuwsberichten, dan is het leuk om je klanten en bezoekers geregeld op de hoogte te stellen van wat er is veranderd. Sinds e-mail bestaat is de e-mailnieuwsbrief dé manier om snel met je achterban te kunnen communiceren. Zorg daarom dat de nieuwsbrief onderdeel uitmaakt van je marketing mix. Je kan nieuwsbrieven inzetten ter informatie, om verkoop te genereren, klanten of bezoekers te verleiden de website of webshop weer eens te bezoeken en om nieuwe klanten te werven. In al deze gevallen werk je aan klantenbinding.

Hoe je een nieuwsbrief opstelt, is eigenlijk helemaal aan jou. Het moet namelijk passen bij wat de ontvanger ervan zal verwachten. Denk hierbij aan de tone of voice van je website, het gebruik van afbeeldingen en natuurlijk de inhoud. Adverteer je op je website dat je via de nieuwsbrief iedereen op de hoogte houdt van de laatste ontwikkelingen of aanbiedingen, dan moet dit in de nieuwsbrief naar voren komen. Besteedt daarom aandacht aan je nieuwsbrief, zorg voor een verzorgde uitstraling en duidelijke boodschap. En gebruik een goed softwareprogramma om de nieuwsbrieven te maken, beheren en op te sturen.

Met Klaviyo en Mailchimp kun je heel gemakkelijk nieuwsbrieven opstellen en verzenden. Echter is het aan te raden voor Mailchimp te kiezen als je slechts een klein klantenbestand hebt. Ga je groeien en wil je op de kosten besparen, dan komt Klaviyo beter uit de bus.

Door admin