domeinnaam

Jouw domeinnaam is je digitale adres en dus is het belangrijk om de juiste te kiezen als je een domeinnaam registreren gaat. Met bijna 2 miljard websites in omloop is de concurrentie om de perfecte domeinnaam heviger dan ooit. Dus hoe kies je de perfecte naam voor je website? We hebben verschillende tips onder elkaar gezet om je te laten zien hoe je een goede domeinnaam kiest.

Als we het hebben over een domeinnaam, bedoelen we specifiek het gedeelte tussen de “https” en de extensie, bijvoorbeeld “.com”. Toen internet net bestond werden in eerste instantie geen domeinnamen gebruikt. In plaats daarvan koppelden gebruikers IP-adressen aan specifieke websites en typten ze een reeks cijfers in, zoals 138.172.6.2. Dit werd natuurlijk vrijwel onmogelijk om te beheren toen het internet begon te groeien.

Woorden daarentegen zijn veel gemakkelijker te onthouden dan die cijferreeks, en zo werden domeinnamen geboren. De domeinnaam is het adres van je website, maar het IP-adres – waarmee het Domain Network System communiceert – zijn de GPS-coördinaten. Beide kunnen je naar dezelfde plek brengen, maar één ervan is veel effectiever om door mensen gevonden te worden: woorden.

Een sterke domeinnaam helpt mensen jouw website te vinden zonder enige moeite.  Helaas zult je tegenwoordig, met bijna 332,4 miljoen geregistreerde domeinen, waarschijnlijk problemen hebben met het vinden van de juiste domeinnaam. 

Kies een makkelijk te onthouden combinatie

Domeinnamen zijn dus ontstaan ​​omdat het met die cijferreeksen niet te doen was. Hoe woorden in het menselijk geheugen blijven hangen, hangt af van de woorden zelf en of ze associëren met andere zaken. Wat betekent dat, hoewel een websiteadres als “www.allesvooruwhond.com” aanzienlijk langer is dan “www.pedigreepal.com”, het voor de meeste mensen waarschijnlijk gemakkelijker te onthouden zal zijn. Wat gemakkelijk te onthouden is, gaat niet altijd over beknoptheid, omdat herkenning de beknoptheid kan overtroeven. Hoe herkenbaarder de elementen van jouw domeinnaam zijn, hoe gemakkelijker je adres is te onthouden.

Mobiele apparaten zorgen voor het meeste internetverkeer

Meer dan de helft van de mensen die je domeinadres bezoeken, zullen een mobiel apparaat gebruiken om daar te komen. Dat betekent dat je eraan moet denken om het domein zo gedenkwaardig en beknopt mogelijk te maken. Voorbeelden van gemakkelijke, mobielvriendelijke domeinnamen die in je opkomen zijn respectievelijk Google en Bol. Ze zijn kort, eenvoudig en iedereen weet hoe ze ze moeten spellen.

Dus wanneer je je domeinnaam kiest, probeer deze dan eerst op uw mobiele telefoon. Hoe gemakkelijk is het om de naam te typen op een telefoonscherm? Als je met jouw smartphone een ervaren telefoontyper bent, laat dan iemand die iets minder handig is het op je telefoon uitproberen.

Het bespreken van domeinnaam strategieën is nutteloos zonder te praten over het belang van branding. 77% van de klanten doet aankopen op basis van het merk dat aan het product is gekoppeld. Wat nog gekker is, is dat 90% van die beslissingen onbewust wordt genomen op basis van merkassociaties met positieve gevoelens.

Helaas is het kiezen van een merkbare domeinnaam niet helemaal duidelijk, zoals met onze andere tips, maar een goede test is om het hardop te zeggen en te kijken of het ‘klinkt als een merk.‘ Uiteraard is dit gebaseerd op gevoel en waarschijnlijk zul je dit ook eens door andere mensen moeten laten doen, maar meestal voel je wel aan of iets ‘als een merk klinkt’ of niet…

Door admin