Ergonomische bureaustoel zorgt voor ontspannen werkhouding

De do’s en don’ts van thuiswerken hebben alles te maken met de werkplek. Als die goed is ingericht, kun je ontspannen aan het werk. Dan is de keukenstoel een don’t en de ergonomische bureaustoel een do. 

Thuiswerkers hebben het aan den lijve kunnen ondervinden: een volle dag op een keukenstoel zitten, houd je niet lang vol. Meestal zit je te laag ten opzichte van de laptop die op de keukentafel staat, de steun in je rug ontbreekt en je zit voorovergebogen op een beeldscherm te turen. Gevolg: je rug voelt stijf, de onderrug zeurt, nek en schouders doen pijn en de handen tintelen. 

Na twee dagen heb je het gevoel dat je regelmatig op moet staan om het vol te houden en na een week lonkt de fysiotherapeut. Foute boel. Als je vaker thuis wilt blijven werken, wordt het tijd voor op z’n minst een goede werkplek, met de juiste stoel. 

Gezond en efficiënt werken met een ergonomische bureaustoel 

Een fijne werkplek thuis heeft dan ook meer om het lijf dan louter een leuk hoekje met een bureau en veel planten. Dat is enorm gezellig en zal prettig werken, maar dat laatste lukt niet zonder een ergonomische bureaustoel. 

Ergonomie staat voor het aanpassen van de omgeving aan de mens, door middel van een product of een werkplek. Ergon is Grieks voor werk en nomos betekent wet. Samengevoegd staat het voor gezond en efficiënt werken. Een ergonomische bureaustoel helpt daarbij. Ergonomische bureaustoelen vind je bijvoorbeeld bij speciaalzaken, maar je kunt ze ook online bestellen. 

Met een bureaustoel met lendensteunen voorkom je klachten

Wanneer je op een bureaustoel gaat zitten, zijn er een aantal richtlijnen waar je rekening mee moet houden om lichaamsklachten te voorkomen. Een aantal van die richtlijnen is onder andere dat je heupen iets hoger zitten dan je knieën, dat de bolling van de rugleuning van de stoel in de holte van je rug zit en dat je de onderarm ten opzichte van je bovenarm onder een hoek van negentig graden hebt. Dit zijn basisrichtlijnen. Het is aan te raden om zo te zitten dat de ogen gericht zijn op de bovenkant van het scherm van de laptop. Kies je voor een bureaustoel met verstelbare lendensteunen, dan kies je niet alleen voor een goede basis maar voor de meest optimale zithouding waardoor nekklachten, rugpijn en schouderklachten voorkomen worden. 

Daarnaast is het raadzaam om niet langer dan twee uur achter elkaar achter die laptop te zitten en zelfs iedere tien minuten even twintig seconden op te kijken of in de verte te staren. Dat lijkt overdreven, maar als je intensief werkt kan het zomaar zijn dat je wat verkrampt en als het ware een gespannen houding aanneemt. Dat is niet bevorderlijk voor de spieren. Een ontspannen zithouding is van groot belang. 

Dit vind je misschien ook leuk...