Inflatie, product schaarste en nieuwe technologie platforms leiden tot een steeds grotere groei van tweedehands producten. Stijgende prijzen en tekorten aan grondstoffen stimuleren de groei van tweedehands producten, van tweedehands herenfietsen, tot kleding. In dit artikel leggen we uit hoe dat komt.
Tweedehands verkoop (wederverkoop) is een van de snelst groeiende segmenten van de retail economie. In de kledingsector zal de wederverkoop markt de komende vier jaar naar verwachting 16 keer sneller groeien dan de niet-wederverkoop markt. Meer consumenten zeggen dat ze bereid zijn tweedehands te kopen, met groeiende interesse in categorieën als meubels, apparaten, gadgets en elektronica zoals een condensdroger tweedehands.
De groei van online tweedehands winkels en de algemene interesse in duurzaam winkelen, vooral van de kant van jonge consumenten, zorgden voor de eerste grote golf van tweedehands verkoop. Nu zorgen stijgende kosten van levensonderhoud ervoor dat mensen prijsbewuster worden, in combinatie met eenvoudigere manieren voor grote en kleine bedrijven om gebruikte goederen online te verkopen, die de volgende golf aandrijven. Schattingen van de omvang van de wederverkoop markt lopen uiteen, maar onderzoekers zijn het erover eens dat het groeipotentieel enorm is.
Prijzen en schaarste zijn nu de belangrijkste drijfveren om gebruikte goederen te kopen
Naast vooruitgang en acceptatie zijn de belangrijkste factoren die de groei van tweedehands spullen stimuleren de prijsstijgingen, duurzaamheid en schaarste.
Een jaar geleden waren eigenlijk alleen duurzaamheid en milieuvriendelijkheid de belangrijkste drijfveren, maar het afgelopen jaar is daar een veel belangrijkere reden bijgekomen: om geld te besparen. En waar duurzaamheid en milieuvriendelijkheid voor een relatief kleine groep een goede reden is, is besparen dat voor veel mensen.
Merken komen ook met doorverkoop programma’s
Bezorgdheid over duurzaamheid onder sommige merken, hebben ervoor gezorgd dat dergelijke merken en bedrijven programma’s gingen opzetten om hun producten ook tweedehands door te verkopen of terug te vorderen.
Ondertussen breidde IKEA een dergelijk programma uit naar al haar Amerikaanse winkels na het uitvoerig getest te hebben in Europa. Klanten kunnen nu bepaalde artikelen vervangen, hergebruikte kasten, boekenkasten, tafels, bureaus en onbeklede stoelen, voor IKEA winkeltegoed.
Een groeiend aantal andere retailers, waaronder outdoormerk Patagonia, hebben terugkoop programma’s voor gebruikte goederen. Nog meer kledingmerken hebben hun eigen wederverkoop sites voor hun koopwaar gemaakt. Onze schatting is dat meer dan 60% van de merken en retailers samenwerken met wederverkoop markten van derden, zoals ThredUP, om de markt voor modewederverkoop te betreden.
De meeste merken en bedrijven experimenteren nog steeds met het doorverkoop model om de impact ervan op de veranderde winstmarge, operationele kosten en klantloyaliteit van een bedrijf in kaart te krijgen.
Steeds meer bedrijven zijn van mening dat de wederverkoop activiteiten in eigen huis zullen leiden tot betere winstmarges dan zij met externe platforms werken om dergelijke producten te verkopen.
Hulpmiddelen voor kleine bedrijven
De groei van e-commerce heeft geleid tot een explosie van online retouren, en de beschikbaarheid van die koopwaar heeft kansen gecreëerd voor ondernemers en kleine bedrijven om doorverkoop bedrijven te starten. Dit zijn dan wel geen echte tweedehands producten, omdat ze nog ongebruikt zijn, maar worden wel tot die markt gerekend, omdat ze niet voor de nieuwprijs kunnen worden verkocht.
De tijd zal leren welke plaats tweedehands producten voor zichzelf zullen veroveren in deze snel groeiende en zeer competitieve markt. Waar we zeker van zijn, is dat de toekomst er een kan zijn die wordt gevormd door deze nieuwe markt, die daardoor alleen maar zal groeien en waarschijnlijk zal uitdijen naar plekken waar we nog niet eerder aan hebben gedacht.