Het lijkt wel alsof ze opeens overal opduiken: elektrische fietsen. Waren de fietsen met een motortje eerst nog in de minderheid, inmiddels beginnen ze fietspaden meer en meer over te nemen. Ook de fietsenwinkels merken het: waar we steeds minder reguliere fietsen gaan kopen met zijn allen, neemt het aantal verkochte e-bikes alleen maar toe. Waarom zijn we met zijn allen zo dol op de elektrische fiets geworden?
Makkelijk en snel
De meeste mensen kiezen voor een e-bike omdat het wel zo gemakkelijk is. Een fiets is een praktisch vervoersmiddel, daarom zijn wij Nederlanders er ook zo dol op. Hij is perfect te gebruiken in onze drukke binnensteden, waar auto’s in sommige gevallen niet welkom, of toch in ieder geval niet handig zijn. Met de fiets kom je overal, ook in de smalste straatjes en in gebieden waar auto’s niet mogen rijden. Bovendien hoef je geen uren te zoeken naar een parkeerplek en hier, zeker in de grote steden, een klein fortuin voor neer te leggen. De fiets is flexibel, compact en gemakkelijk.
De fiets heeft echter ook een nadeel: waar je in een auto rustig kunt gaan zitten en de motor het werk kan laten doen, zal je bij een fiets zelf in beweging moeten komen om vooruit te komen. Da’s in de meeste gevallen geen ramp, en goed voor de conditie bovendien, maar getuige het grote aantal auto’s dat nog gebruikt wordt voor korte afstanden, is niet iedereen er dol op. Rust je een fiets echter uit met een motor, zoals bij de e bike het geval is, valt dit bezwaar opeens weg. Ja, je moet nog steeds trappen, maar daarbij hoef je als je dat niet wilt nauwelijks kracht te zetten. Daardoor wordt de e-bike, zeker op korte en middellange afstanden, opeens een echte concurrent voor de auto. Flexibel, compact en gemakkelijk, en daarnaast ook nog eens bijzonder relaxed in gebruik.
Makkelijker dan een brommer
Waarom mensen kiezen voor een elektrische fiets, en niet bijvoorbeeld voor een brommer? Een ‘ouderwetse’ brommer rijdt op benzine, en dus zal je regelmatig de tank vol moeten gooien. Natuurlijk kun je ook kiezen voor een elektrisch exemplaar, maar deze is vaak duurder en net wat minder flexibel dan een e-bike. Ja, hij rijdt harder, maar daar staat tegenover dat je er ook een helm bij op moet. Ook kun je bij een e-bike zelf gewoon blijven fietsen, en zo wat beweging krijgen, en je slechts een beetje laten ondersteunen. Op een brommer heb je deze keuze niet. Daarnaast is een e-bike leasen een stuk gemakkelijker dan een brommer leasen. Heb je geluk, dan betaalt je baas zelfs een heel groot deel van de kosten!