De huidige Renault Trafic bestaat al een tijdje, maar het is nog steeds een populaire bestelwagen, naast de Clio en Captur is het zelfs een van de best verkochte modellen van Renault en ook de Renault Trafic occasions blijven erg populair. De Trafic werd voor het eerst gelanceerd in 2014, de laatste updates introduceren een frisse nieuwe look van binnen en van buiten, maar hebben de praktische kant van de bestelwagen intact gehouden. Tijd dus om te kijken naar de vernieuwde Renault Trafic!
De Renault Trafic heeft een volledig nieuw ontworpen voorkant, met een vierkanter uiterlijk dan voorheen, terwijl C-vormige dagrijlichten standaard zijn op alle modellen. Binnenin is de cabine nu voorzien van schakelapparatuur die is overgenomen van andere Renault auto’s, met klimaatregeling, infotainment met touchscreen en een gedeeltelijk digitaal instrumentenpaneel dat vergelijkbaar is met dat van de Clio.
Iets dat onveranderd is gebleven, is de laadruimte van de Trafic. De afmetingen zijn hier hetzelfde als voorheen, dus het is nog steeds een van de grotere laadruimtes die worden aangeboden in de middelgrote bestelwagen klasse, en er is tot 8,6 kubieke meter ruimte, afhankelijk van het formaat bestelwagen waarvoor je kiest. De uitrustingen Business, Business+ en Sport zijn aangevuld met een nieuwe Sport+ uitvoering, die nog meer uitrusting in de bestelwagen introduceert, waaronder waarschuwing voor het verlaten van de rijstrook en herkenning van verkeersborden.
Alle modellen van de Trafic profiteren van een DAB-radio met Bluetooth, ESC-stabiliteitsregeling, een volledig stalen tussenschot, centrale vergrendeling op afstand, een schuifdeur aan de zijkant en elektronische stabiliteitsregeling en snelheidsbegrenzer. Business+ voegt een 8-inch touchscreen toe met Apple CarPlay en Android Auto-connectiviteit, plus handmatige airconditioning, parkeersensoren achter en Renault’s Mobile Office, dat bestaat uit een neerklapbare tafel achter op de middelste passagiersstoel met ruimte eronder om een laptop op te bergen.
De sportieve uitvoeringen hebben lichtmetalen velgen, bumpers in carrosseriekleur, elektrisch inklapbare spiegels, touchscreen-satellietnavigatie en een TFT-bestuurders display, plus led-interieurverlichting, automatische verlichting en ruitenwissers, een waarschuwingssysteem voor de bestuurder en automatisch noodremsysteem. Op Sport+ is er niet alleen een Lane Departure Warning en verkeersbordherkenning, maar ook standaard metallic lak, keyless entry, klimaatregeling en een parkeercamera achter.
Er worden vier motoren aangeboden, allemaal gebaseerd op dezelfde 2,0-liter Blue dCi-diesel die in 2019 werd geïntroduceerd. Er is een nieuwe dCi 110-versie en een dCi 130 die de oude dCi 120 vervangt, terwijl er ook krachtigere dCi 150- en dCi 170-versies zijn. Al deze worden geleverd met stop-start, waarbij de dCi 110 en 130 alleen de handgeschakelde zesversnellingsbak hebben, terwijl de dCi 150 en dCi 170 een zestraps EDC-auto-optie hebben. De dCi 170 wordt alleen aangeboden in hogere Sport- en Sport+-uitvoeringen.
De concurrentie
De belangrijkste concurrent van de Renault Trafic is de Ford Transit Custom. Maar de middelgrote bestelwagen klasse is meer dan alleen de Transit Custom, want ook de Volkswagen Transporter en Mercedes Vito zijn sterke concurrenten.
Stop-start is standaard om het brandstofverbruik te helpen verbeteren, terwijl Renault’s ‘ECO’-modus knop er ook nog is. Deze heeft echter de neiging om de prestaties van de bestelwagen af te zwakken, dus eventuele energiebesparingen die het biedt, worden waarschijnlijk tenietgedaan door de extra tijd die nodig is om de bestelwagen in de eerste plaats op snelheid te krijgen.
Renault heeft de Trafic geleidelijk geüpdatet en lijkt nu meer op een gewone auto dan ooit. Het dashboard is opnieuw herzien met een zilveren afwerking en een overzichtelijke lay-out, terwijl de airco en het 8-inch infotainment-touchscreen bekend zullen voorkomen bij iedereen die in een huidige Clio of Captur heeft gereden.
Het multifunctionele stuur is ook overgenomen, net als het stompe audio bedieningssysteem rechts van de stuurkolom. Handig, want als Apple CarPlay in gebruik is, wordt het touchscreen volledig overgenomen, en zonder fysieke volumeknoppen zijn de knoppen op de stuurkolom de enige manier om het volume aan te passen. We ontdekten ook dat het scherm van de smartphone niet proportioneel in het 8-inch scherm paste en een beetje verticaal was geperst. Welk model je ook kiest, Bluetooth is standaard op alle bestelwagens, dus connectiviteit zou geen probleem moeten zijn. Er zijn ook USB- en 12-volt-oplaadaansluitingen en je kunt ook 12-volt opladen in de bagageruimte.