fietsaccu

Tijdens de corona-periode is de e-bike verkoop nog sterker gestegen dan de jaren daarvoor. De elektrische fiets is voor een steeds grotere doelgroep aantrekkelijk geworden, niet alleen voor recreatief gebruik, maar ook voor woon-werkverkeer. Ondanks dat er een hoop voordelen zijn ten opzichte van de auto of het openbaar vervoer, noemen veel mensen de korte batterijduur als een van de grootste nadelen van een e-bike.

Net zoals bij een smartphone batterij neemt ook de capaciteit van een fietsaccu in rap tempo af bij regelmatig gebruik. Gemiddeld is de accu na vijf jaar compleet versleten. Een nieuwe fietsaccu kost in veel gevallen meer dan €500, vandaar dat het reviseren van de accu ook steeds populairder wordt. Dit is een goedkoper alternatief waarbij alleen de slijtageonderdelen worden vervangen.

Gelukkig kun je als gebruiker zelf ook een aantal dingen doen om de levensduur van je e-bike accu te maximaliseren. De volgende tips helpen om je accu in topconditie te houden.

Tips bij het opladen en ontladen

Is de accu na een lange fietsrit helemaal leeg? Het is verstandig om deze meteen weer op te laden en niet leeg te bewaren. Wanneer de accu voor een langere tijd niet wordt opgeladen, kan de spanning te laag worden met blijvende schade als gevolg.

Helemaal vol laden tot 100% en ontladen tot 0% is bij li-ion accu’s onnodig en slecht voor de levensduur. Het is ook niet aan te raden om de accu constant aan de oplader te laten liggen. Door de accu vroegtijdig los te koppelen en weer op tijd aan de lader te leggen (op 20% bijvoorbeeld), kan de accu zo een paar jaar langer meegaan.

Daarnaast is het goed om de accu ongeveer eens per maand helemaal op te laden en leeg te fietsen. Dit wordt een volledige laadcyclus genoemd en zorgt ervoor dat de batterij weer opnieuw gekalibreerd wordt.

Ten slotte is het verstandiger om een normale oplader te gebruiken (dus geen snellader) en de accu altijd bij kamertemperatuur te bewaren als je deze voor langere tijd niet gebruikt.

Door admin